Kategoriat
HubSpot

HubSpot Free: usein kysytyt kysymykset

Mikä on HubSpot Free?

HubSpot Free on ilmainen CRM-järjestelmä täydennettynä muutamilla myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun työkaluilla kuten esimerkiksi email-integraatio, lomakkeet, email, chat ja mainonta. Katso kaikki HubSpot Freen ominaisuudet täältä.

Millaisille yrityksille HubSpot Free sopii?

HubSpot Free sopii yrityksille, jotka haluavat sitoa yhteen myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun – eli välttää asioiden putoamista siilojen väliin. 

Se on hyvä valinta yritykselle, joka ei vielä tarvitse myynnin tai markkinoinnin automaatiota, mutta suunnittelee ottavansa ne käyttöön myöhemmin. Lisenssiä on nimittäin helppo korottaa matkan varrella, kun lisäominaisuuksille tulee käyttöä.

Ilmaislisenssi mahdollistaa jopa miljoonan kontaktin hallinnan. Kannattaa kuitenkin huomata, että maksullisissa HubSpot-lisensseissä markkinointikontaktien määrä (= kontaktit joille lähetät markkinointisähköposteja tai kohdennat HubSpotin kautta mainontaa) vaikuttaa hintaan.

Voiko HubSpot Freellä lähettää uutiskirjeitä?

HubSpot Freessä on mukana email-toiminto, jossa on myös visuaalinen uutiskirje-editori. Free-lisenssi ei kuitenkaan mahdollista oman email-domainin käyttöä eli vastaanottajan saamassa viestissä lähettäjän tiedoissa näkyy “via HubSpot”. Jos ei anna tämän häiritä, voi HubSpot Freella varsin hyvin lähettää uutiskirjeitä.

Huomaathan kuitenkin, että HubSpotin käyttöehdot kieltävät uutiskirjeen (tai muun massa-emailin) lähettämisen kontakteille, joka eivät ole antaneet yrityksellesi markkinointilupaa tai joiden kanssa yritykselläsi ei ole voimassa olevaa asiakassuhdetta. Eli vaikka GDPR mahdollistaa email-markkinoinnin prospektimassoille ns. oikeutetun edun perusteella, et voi tehdä sitä HubSpotin kautta. 

Auttaako HubSpot Free generoimaan liidejä?

Kyllä. Voit tehdä lomakkeita, chatbotteja ja lisätä sivustolle live-chatin. Tosin Free-versiossa näiden yhteydessä näkyy pieni HubSpot-mainos, josta eroon päästäksesi täytyy lisenssiä korottaa pykälän verran maksulliseksi.

Muista toki myös, että teknologia yksinään ei tuo liidejä, vaan tarvitset myös oikeita ostajia puhuttelevaa sisältöä.

Mitä hyötyä HubSpot Freestä on myynnille?

HubSpotin idea on yksi asiakastietokanta, jota sekä markkinointi, myynti että asiakaspalvelu käyttävät ja rikastavat.

Myyjä näkee siis yhdellä silmäyksellä ajantasaiset tiedot vaikkapa prospektin täyttämistä lomakkeista, avaamista sähköposteista, selaamista verkkosivuista ja niin edelleen.

HubSpotissa on myös hyvät integraatiomahdollisuudet, jos haluat rikastaa asiakasdataa vaikkapa Vainun avulla.

HubSpot vähentää myyjän manuaalista työtä. Tärkeimpänä esimerkkinä tästä on emailin ja kalenterin integrointi HubSpotiin, minkä ansiosta ei tarvita erillisiä kirjauksia, vaan tieto tallentuu CRMään automaattisesti ja liikkuu kaksisuuntaisesti.

Meetings-työkalun avulla myyjä voi jakaa kalenterinsa prospektille ja säästytään ”mikä aika sopisi”-kirjeenvaihdolta (esimerkki).

Tehtävien luominen ja hallinnointi on helppoa ja halutessa järjestelmä luo follow-up -taskin yhdellä klikkauksella.

Onko HubSpot Free todella ilmainen?

Kyllä, lisenssi on ilmainen. Kannattaa kuitenkin huomioida, että järjestelmän käyttöönotto ja käytön opettelu vie hieman työaikaa, jolla on oma kustannuksensa. Ajan mittaan hyvä teknologia kuitenkin tehostaa työtä.

Miten HubSpot Free otetaan käyttöön?

Voit avata lisenssin hetkessä osoitteessa https://www.hubspot.com/.

Tili on periaatteessa heti valmis käyttöön: voit alkaa täyttää sitä asiakkaiden ja prospektien tiedoilla sekä rakentaa lomakkeita ja chatbotteja.